Uniwersytet Szczeciński

William Shakespeare

Wydział Humanistyczny

al. Piastów 40B
71-065 Szczecin
https://hum.usz.edu.pl

Contact: dr Maria Brenda

Logo US

events

Grice’s theory of conversational implicature | Teoria implikatury konwersacyjnej Grice’a

lectureat the university
When? 09:00 - 09:50
For whom? liceum, dorośli
Where? at the university: Wydział Humanistyczny USZ, budynek 4, al. Piastów 40b, 71-064 Szczecin, sala 17-19
Language in English
Teachers dr Iryna Penza

This lecture explores Paul Grice’s influential theory of conversational implicature, a cornerstone in the study of pragmatics. We will examine the distinction between what is explicitly said and what is implied, focusing on how meaning is often derived beyond the literal content of utterances. The session will cover Grice’s Cooperative Principle and the four conversational maxims – quantity, quality, relation, and manner – that guide effective communication. Through examples, we will analyse how implicatures arise when these maxims are flouted and how they contribute to humour, politeness, and indirectness in everyday language. By the end of the lecture, participants will understand the mechanisms behind implicature and its central role in linguistic interpretation.

Wykład ten poświęcony jest wpływowej teorii implikatur konwersacyjnych Paula Grice’a, stanowiącej jeden z filarów pragmatyki językowej. Przyjrzymy się różnicy między tym, co jest wyrażone wprost, a tym, co jest jedynie implikowane, koncentrując się na tym, w jaki sposób znaczenie często wykracza poza dosłowną treść wypowiedzi. W trakcie zajęć omówimy Zasadę Współpracy Grice’a oraz cztery maksymy konwersacyjne – ilości, jakości, odniesienia i sposobu – które stanowią podstawę skutecznej komunikacji. Na przykładach przeanalizujemy, w jaki sposób implikatury powstają, gdy te maksymy zostają naruszone, oraz jak przyczyniają się one do powstawania humoru, grzeczności i pośredniości w codziennym języku. Po zakończeniu wykładu uczestnicy będą rozumieć mechanizmy stojące za implikaturami oraz ich kluczową rolę w interpretacji językowej.


Human Rights in South Africa and beyond – then and now | Prawa człowieka w RPA i na świecie – wczoraj i dziś

lectureat the university
When? 10:00 - 11:00
For whom? liceum, dorośli
Where? at the university: Wydział Humanistyczny USZ, budynek 4, al. Piastów 40b, 71-064 Szczecin, sala 17-19
Language in English
Teachers Agnieszka Kotula-Empringham

„Everyone has the right to life, liberty and security of person. (…)
Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion. (…)
Everyone has the right to rest and leisure.”
These and other postulates were important as early as 80 years ago and were included in the Universal Declaration of Human Rights (1948). Let us take a look at how they used to be observed in the Republic of South Africa and other countries and at what the situation looks like now.

„Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swej osoby. (…)
Każdy człowiek ma prawo wolności myśli, sumienia i wyznania. (…)
Każdy człowiek ma prawo do urlopu i wypoczynku.”
Te i inne postulaty były znamienne już 80 lat temu i zostały zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (1948). Spojrzymy jak wyglądało ich przestrzeganie w Republice Południowej Afryki i nie tylko oraz jak sytuacja wygląda dziś.


Linguistic modality in Gulliver’s Travels by Jonathan Swift | Modalność językowa w Podróżach Guliwera autorstwa Jonathana Swifta

lectureat the university
When? 11:00 - 11:30
For whom? liceum, dorośli
Where? at the university: Wydział Humanistyczny USZ, budynek 4, al. Piastów 40b, 71-064 Szczecin, sala 17-19
Language in English
Teachers Ruslana Lvova

Gulliver’s Travels, originally titled Travels into Several Remote Nations of the World. In Four Parts. By Lemuel Gulliver, First a Surgeon, and then a Captain of Several Ships, is a satirical novel written by Jonathan Swift that explores human nature and society through the lens of fantastical voyages. The work offers a rich field for the analysis of linguistic modality ‒ a linguistic category of language through which speakers express their attitude toward the content of their utterance (for instance, whether something is possible, necessary, or uncertain) or toward their interlocutor (through acts such as permission, obligation, or intention).

During the presentation, the audience will be introduced to the concept and definition of linguistic modality. The main focus will be on the three types of modality described by Palmer (1990): epistemic, deontic, and dynamic. The distinctions between the modalities will be explained on the examples of English modal markers (particularly modal verbs) found in Gulliver’s Travels. In the final part of the presentation, the participants will have an opportunity to apply this knowledge by analysing themselves the meanings and functions of selected modal verbs used in Swift’s eighteenth-century masterpiece.

Podróże Guliwera, pierwotnie zatytułowane Podróże do wielu odległych narodów świata, w czterech częściach, opisane przez Lemuela Guliwera, najpierw lekarza okrętowego, później kapitana kilku statków, to satyryczna powieść autorstwa Jonathana Swifta, która bada naturę ludzką i społeczeństwo poprzez pryzmat fantastycznych podróży. Dzieło to stanowi bogaty materiał do analizy modalności językowej – kategorii językowej, za pomocą której mówiący wyraża swój stosunek do treści wypowiedzi (na przykład, czy coś jest możliwe, konieczne lub niepewne) bądź do swojego rozmówcy (na przykład, przekazując takie znaczenia jak: pozwolenia, nakładanie obowiązku czy wyrażanie zamiaru).

Podczas prezentacji słuchacze zostaną zapoznani z pojęciem i definicją modalności językowej. Główna część wystąpienia będzie poświęcona trzem typom modalności wyróżnionym przez Palmera (1990): epistemicznej, deontycznej i dynamicznej. Różnica pomiędzy rodzajami modalności zostanie zilustrowana na przykładach angielskich czasowników modalnych występujących w Podróżach Guliwera. Pod koniec prezentacji uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie przeanalizować znaczenia i funkcje wybranych czasowników modalnych użytych w tym znanym dziele Jonathana Swifta z XIX wieku.


The Living Tradition: The Role of the Great Highland Bagpipes in Modern Scottish Culture | Rola wielkich dud szkockich we współczesnej kulturze szkockiej

lectureat the university
When? 11:30 - 12:30
For whom? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum
Where? at the university: Wydział Humanistyczny USZ, budynek 4, al. Piastów 40b, 71-064 Szczecin, sala 17-19
Language in English
Teachers dr Witold Konopka

The Great Highland Bagpipes are one of the most recognizable symbols of Scotland. In recent years, the bagpipes have gained increasing popularity, not only within Scotland but also internationally, reflecting the growing interest in Scottish music, culture, and traditions. The event will begin with an introduction to bagpipes as a musical instrument and a short live musical performance. This will be followed by a presentation highlighting various institutions, cultural events, festivals, musical bands, and other initiatives dedicated to promoting bagpipes and bagpipe culture in modern Scotland.

Wielkie dudy szkockie (Great Highland Bagpipes) są jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Szkocji. W ostatnich latach dudy zyskują coraz większą popularność, nie tylko w Szkocji, ale również na arenie międzynarodowej, co stanowi dowód rosnącego zainteresowania muzyką, kulturą i tradycjami Szkocji. Wydarzenie rozpocznie się od wprowadzenia dotyczącego budowy, wyglądu i działania dud szkockich, podczas którego uczestnicy spotkania będą mogli poznać różne części tego instrumentu i jego specyfikę. Prezentacja zostanie wzbogacona o muzyczny występ na żywo. Następnie przedstawione zostaną różnego rodzaju instytucje, wydarzenia kulturalne, zespoły muzyczne oraz inne przedsięwzięcia promujące dudy i kulturę dudziarską w Szkocji.


Understanding influence: how media language and visuals shape what we think, feel and consume | Zrozumieć wpływ: jak język i obrazy mediów kształtują nasze myśli, uczucia i konsumpcję

lectureonline
When? 17:00 - 18:00
For whom? liceum, dorośli
Where? online: MS Teams (LINK zostanie dodany wkrótce) (godzina zostanie podana wkrótce) (bez limitu miejsc)
Language in English
Teachers Ewa Glapka

Media are constantly shaping our desires, emotions, and identity, but most people don’t even notice. By learning to read media language and images, you can take back control of many of your thoughts, feelings, and choices. Using discourse analysis and social semiotics, this presentation shows how to uncover deeper social meanings, hidden agendas, and the social and psychological effects of media, including production of consumer desire, fear, or shame. Focusing on commodification, i.e. the process of translating life into the logic of consumption, we will explore its language- and image-based mechanisms of influencing how we perceive health, appearance, human relationships etc.

Media nieustannie kształtują nasze pragnienia, emocje i tożsamość, a większość z nas nawet tego nie zauważa. Ucząc się odczytywać język i obrazy w mediach, możesz odzyskać kontrolę nad wieloma swoimi myślami, uczuciami i wyborami. Ta prezentacja pokaże, jak dzięki analizie dyskursu i semiotyce społecznej można odkrywać ukryte znaczenia, intencje i skutki mediów: od wywoływania pragnień konsumenckich po emocje takie jak strach czy poczucie wstydu. Skupiając się na komodyfikacji, czyli procesie przekładania życia na logikę konsumpcji, zbadamy mechanizmy oparte na języku i obrazach, które wpływają na postrzeganie zdrowia, wyglądu, relacji międzyludzkich i innych aspektów życia.


Death Studies 101 | Wstęp do studiów nad śmiercią

lectureonline
When? 16:00 - 17:00
For whom? liceum, dorośli
Where? online: MS Teams (LINK zostanie dodany wkrótce) (godzina zostanie podana wkrótce) (bez limitu miejsc)
Language in English
Teachers dr Krystian Marcin Grądz

Have you ever wondered why death, the most universal human experience, is also our culture’s greatest taboo?
Join us for a fascinating lecture that delves into Death Studies (Thanatology), tracing the evolution of how we die—from the familiar, "tamed" death of the past to the solitary, "untamed" death of today. We'll explore the shift from religious comfort to secular uncertainty and the central role that silence plays in modern mortality.
Then, prepare to confront the "abject"—that which simultaneously repels and defines us—using the theory of Julia Kristeva.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego śmierć, najbardziej uniwersalne ludzkie doświadczenie, jest zarazem największym tabu w naszej kulturze?
Zapraszamy na fascynujący wykład, który poświęcony będzie Studiom nad Śmiercią (Tanatologii), śledzący ewolucję naszego umierania – od śmierci „oswojonej” z przeszłości, po samotną, „dziką” śmierć współczesności. Zgłębimy przejście od religijnego pocieszenia do świeckiej niepewności oraz kluczową rolę, jaką cisza odgrywa we współczesnej śmiertelności. Następnie stawimy czoło „abiektowi” – temu, co jednocześnie nas odpycha i definiuje – w oparciu o teorię Julii Kristevy.


It's Alive! The Horror Quiz Rises Again | Żyje! Ono żyje! Quiz Grozy Powraca!

at the university
When? 17:00 - 18:00
For whom? liceum, dorośli
Where? at the university: Wymagana rejestracja. Wydział Humanistyczny USZ, budynek 4, al. Piastów 40b, 71-064 Szczecin, sala 17-19
Language in English
Teachers mgr Magdalena Dziurzyńska, mgr Anna Ronewicz, mgr Jacqueline Victoria Woroniec

The legendary horror quiz returns from the grave! Join us for It’s Alive! The Horror Quiz Rises Again, a spine-chilling trivia competition that will test your nerves—and your knowledge.

This year’s edition invites you and your team of up to four brave souls to step once more into the shadowy world of gothic and horror lore. From the flickering candlelight of classic English gothic tales to the blood-curdling screams of cult horror films, from eerie myths to dark and twisted video games—each round will push your knowledge of the macabre to new limits.

Summon your most daring teammates, invent a fearsome team name, and sign up for this in-person event. Terrifyingly good prizes await those who rise victorious from the haunted depths.

Will your team survive the night—or be lost forever in the darkness?

Join us… if you dare!



Legenda powraca z grobu! Zapraszamy na Żyje! Ono żyje! Quiz Grozy Powraca!– mrożący krew w żyłach turniej wiedzy, który wystawi na próbę Waszą odwagę i znajomość świata grozy.

W tegorocznej edycji możecie ponownie wkroczyć – w drużynach do czterech śmiałków – do mrocznego świata gotyckich opowieści i horroru. Od klasyki angielskiej literatury gotyckiej po kultowe filmy grozy, od upiornych mitów po mroczne gry wideo – każda runda sprawdzi, jak dobrze znacie tajemnice makabry.

Zbierzcie drużynę, wymyślcie przerażającą nazwę i zgłoście się do udziału w tym stacjonarnym wydarzeniu. Na najodważniejszych i najbystrzejszych czekają upiornie atrakcyjne nagrody!

Czy Wasza drużyna przetrwa noc… czy zniknie w ciemnościach?

Dołączcie – jeśli tylko macie odwagę!


The Gothic Genre in Popular Culture | Gatunek Gotycki w Kulturze Popularnej

workshoponline
When? 19:00 - 20:00
For whom? liceum, dorośli
Where? online: MS Teams
Language in English
Teachers Jacqueline Victoria Woroniec

Gothic goes pop: from haunted castles to urban legends in film, TV, and games. We’ll spot the telltale signs—ruins, gloom, doubles, monsters—and show how framing, lighting, colour, and costume build dread. Fast clips, sharp tips, and plenty of shivers.

Gotyk w popkulturze: od nawiedzonych zamków po miejskie legendy w filmie, telewizji i grach. Wypatrzymy znaki rozpoznawcze — ruiny, mrok, sobowtóry, potwory — i pokażemy, jak kadr, światło, kolor i kostium budują grozę. Szybkie klipy, konkretne wskazówki i dreszcze gwarantowane.


Velvet, Pearls, and Poisons: on Horror’s opulent affair with Luxury  | Aksamit, perły i trucizny: o wystawnym romansie horroru z luksusem

workshoponline
When? 20:00 - 21:00
For whom? liceum, dorośli
Where? online: MS Teams
Language in English
Teachers mgr Anna Maria Ronewicz

Horror loves hiding its monstrosity under velvet drapes: the subtle scent of decay gets muddled with the sweet taste of champagne and terrifying creatures wear the most handsome of disguises. This lecture explores the Gothic allure of luxury, from the silken refinement of Wilde’s dandies, through the perfumed chambers of the decadents, the aristocratic hungers of rich vampires and other upper-class parasites, ostentatious mansions that turn into labyrinths, to the sumptuous feasts of the culinary Gothic. By following the opulent trail of terror, we will contemplate if fear, much like excess, can be seen as desire taken too far.

Horror kocha ukrywać swoją potworność za aksamitnymi zasłonami: delikatny zapach rozkładu miesza się ze słodyczą szampana a przerażające istoty noszą bardzo przystojne maski. Ten wykład odkryje historię gotyckiego zauroczenia luksusem, od jedwabnej elegancji Wilde’owskich dandysów, przez wyperfumowane komnaty dekadentów, arystokratyczne pragnienia wampirów i innych pasożytów z wyższych klas, wystawne rezydencje zamieniające się w labirynty, po pełne przepychu uczty kulinarnego gotyku. Podążając śladami tej wystawnej grozy, będziemy się zastanawiać czy strach, tak samo jak przepych, nie jest w istocie pragnieniem, które poszło za daleko.