Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Wydział Językoznawstwa i Wydział Literaturoznawstwa
Jana Karola Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
https://anglistyka.ukw.edu.pl
Contact: dr Tomasz Paciorkowski
events
Materiality and Comics: How Physical Format of a Book Affects Our Reading? | Materialność i komiks: Jak fizyczny format książki wpływa na jej odczytanie?
workshopat the university| When? | 16:00 - 17:00 |
|---|---|
| For whom? | liceum, dorośli |
| Where? | at the university: ul. J. K. Chodkiewicza 30 – budynek E, sala TBA; ZAPISY: prof. Jakub Lipski (j.lipski@ukw.edu.pl) |
| Language | in English |
| Teachers | Kamil Dukiewicz |
Reading comics (or any other type of literature) involves more senses than just the sight: we touch the book, feel its weight and the texture of the pages, move our eyes and body accordingly to the demands of a certain book format. The material properties of the book, then, have an undeniable effect on our experience of reading. Many artists use this materiality as a means of expression to underscore the themes and meaning of their stories. However, the specific format of a book is not always a deliberate decision of the author; the economical aspect and social context are often decisive factors when it comes to the form in which a comic ends up in the reader’s hands. This workshop is aimed at directing the participants’ attention towards a close connection between form and content, or between medium and meaning of visual literature.
Czytanie komiksów (lub jakiegokolwiek innego rodzaju literatury) angażuje nie tylko zmysł wzroku: dotykamy książek, czujemy ich wagę i teksturę papieru, poruszamy oczami i układamy nasze ciało w pozycji, jakiej wymaga od nas konkretna forma wydania. Można więc stwierdzić, iż materialne właściwości książek mają znaczący wpływ na nasze doświadczenie czytania. Wielu artystów wykorzystuje tę materialność jako dodatkowy środek wyrazu, który może wzmocnić przekaz opowiadanych przez nich historii lub uwypuklić zawartą w nich tematykę. Jednakże warto zauważyć, że konkretny format albumu nie zawsze jest świadomą decyzją autora, a często wynika z przyczyn ekonomicznych lub wiąże się z aktualnym społecznym statusem medium. Opisane wyżej warsztaty mają na celu zwrócenie uwagi uczestników na bliski związek formy z treścią lub, innymi słowy, związek medium i znaczenia w wizualnej literaturze.
Indigenous Women Writing Their Lives | Kobiety indygeniczne piszące o swoim życiu
lectureat the university| When? | 17:00 - 18:00 |
|---|---|
| For whom? | liceum, dorośli |
| Where? | at the university: Bydgoszcz, ul. Chodkiewicza 30, Budynek G, sala TBA; ZAPISY: prof. Jakub Lipski (j.lipski@ukw.edu.pl) |
| Language | in English |
| Teachers | Edyta Wood |
The lecture aims to raise awareness about the complicated context in which Indigenous women authors in North America write their personal nonfiction. The participants will learn about instances of the workings of settler colonialism in Canada and the United States, particularly those targeting Indigenous women. It will be demonstrated how these colonizing patterns have affected the lives of the current generations of Indigenous people in general, fracturing their cultural and familial relationships. The lecture will show how Native women authors weave their layered stories, in which they strive to recover their connections and rebuild their cultural homes based on the example of Alicia Elliott’s collection of personal essays.
Wykład ma na celu podniesienie świadomości uczestników na temat skomplikowanego kontekstu, w którym autorki indygeniczne (rdzenne) w Ameryce Północnej piszą swoje autobiograficzne książki. Uczestnicy dowiedzą się o przykładach mechanizmów kolonializmu osadniczego w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, które szczególnie dotykają kobiety indygeniczne. Ukazane zostanie jak te kolonizujące schematy wpływają na życie współcześnie żyjących pokoleń rdzennych osób doprowadzając do zrywania ich więzi kulturowych i rodzinnych. Wykład pokaże jak rdzenne autorki snują swoje wielowarstwowe opowieści, w których dążą do odzyskania utraconych relacji i odbudowania swojego domu w wymiarze kulturowym na przykładzie zbioru esejów osobistych Alicii Elliott.