Akademia Mazowiecka w Płocku

William Shakespeare

Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki

Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki
Akademii Mazowieckiej w Płocku
ul. Gałczyńskiego 28, 09–400 Płock
https://mazowiecka.edu.pl/wydzial-nauk-humanistyczno-spolecznych-i-informatyki/

Kontakt: dr Jakub Ligor

Logo AMP

program

Shades of Fear in Anglo-American Culture | Odcienie strachu w kulturze anglo-amerykańskiej

wykładstacjonarnie
Kiedy? 13:30 - 15:30
Dla kogo? liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Aula Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki, Gałczyńskiego 28, 09-400 Płock, 80 miejsc lub online przez Teams
Język po angielsku
Prowadzący dr Jakub Ligor, koło naukowe „Anglomaniacy”, sekcja „Cool-tura” kierunku Filologia w Akademii Mazowieckiej w Płocku

Wydarzenie stanowi prezentację rezultatów pracy studentów studiów magisterskich oraz członków sekcji „Cool-tura” koła naukowego „Anglomaniacy” kierunku Filologia w Akademii Mazowieckiej w Płocku. Wystąpienia uczestników koncentrują się na analizie różnorodnych przejawów motywu strachu, grozy i fascynacji mrokiem w literaturze, filmie oraz szeroko pojętej kulturze popularnej świata anglojęzycznego. W ramach wydarzenia przedstawione zostaną referaty poświęcone twórczości Edgara Allana Poego i jego roli jako prekursora gatunku grozy, ewolucji postaci Drakuli jako ikony kultury popularnej, fenomenowi filmu The Rocky Horror Picture Show, a także estetyce i wyobraźni artystycznej Tima Burtona. Uczestnicy podejmą ponadto refleksję nad problemem romantyzacji seryjnych morderców w kulturze amerykańskiej oraz nad społecznym i medialnym wymiarem lęku przed strzelaninami masowymi w Stanach Zjednoczonych.

Wydarzenie ma na celu pogłębienie refleksji nad znaczeniem motywu strachu w kulturze anglo-amerykańskiej oraz ukazanie jego ewolucji od klasycznych dzieł literackich po współczesne zjawiska popkulturowe.

The event presents the work of MA students and members of the “Cool-tura” section of the “Anglomaniacy” student research society within the English Philology programme at the Mazovian Academy in Płock. The participants’ presentations focus on the multifaceted representations of fear, horror, and fascination with darkness in literature, film, and popular culture of the English-speaking world. The event features analyses of Edgar Allan Poe’s literary legacy and his role as a forerunner of the horror genre, the evolution of the figure of Dracula as a pop culture icon, and the phenomenon of The Rocky Horror Picture Show as a cult film. Further presentations address Tim Burton’s artistic imagination shaped by his childhood experiences, the romanticisation of serial killers in American popular culture, and the social and media dimensions of fear of mass shootings in the United States.

The aim of the event is to foster academic reflection on the significance of fear as a cultural motif in Anglo-American art and thought, and to trace its evolution from classic literary works to contemporary popular phenomena.


Kulturowa wieloznaczność fenomenu psychodelii | The Cultural Ambiguity of the Psychedelic Phenomenon

wykładstacjonarnie
Kiedy? 12:30 - 13:00
Dla kogo? liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Aula Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki, Gałczyńskiego 28, 09-400 Płock, 80 miejsc lub online przez Teams
Język po angielsku
Prowadzący dr Andrzej Dorobek

Wykład podejmuje refleksję nad przemianami i interpretacjami pojęcia psychodelii w kulturze europejskiej i amerykańskiej. Punkt wyjścia stanowi zjawisko „psychodelii romantycznej”, obecne w twórczości Étienne’a Piverta de Senancoura, E. T. A. Hoffmanna oraz Hectora Berlioza, w której sny, wizje i stany odmiennej świadomości funkcjonują jako źródła artystycznej inspiracji. Następnie analiza skupia się na XX-wiecznej odsłonie psychodelii, rozumianej jako doświadczenie kontrkulturowe, filozoficzne i estetyczne, związane z ruchem hipisowskim, ideami poszerzania świadomości oraz muzyką acid rocka.

Wykład ukazuje psychodelię jako zjawisko złożone i wieloznaczne - sferę, w której splatają się elementy mistyki, nauki i popkultury. Prezentacja łączy perspektywy literacką, filozoficzną i muzyczną, odsłaniając psychodelię jako ważny aspekt nowoczesnej refleksji nad sztuką, duchowością i doświadczeniem człowieka. Towarzysząca wykładowi ilustracja muzyczna dopełnia refleksyjny wymiar spotkania, podkreślając dźwiękowy charakter omawianego fenomenu.

The lecture offers a reflection on the transformations and interpretations of the notion of psychedelia in European and American culture. Its point of departure is the phenomenon of “romantic psychedelia”, present in the works of Étienne Pivert de Senancour, E. T. A. Hoffmann and Hector Berlioz, where dreams, visions and altered states of consciousness serve as sources of artistic inspiration. The analysis then turns to the twentieth century, when psychedelia emerges as a countercultural, philosophical and aesthetic experience associated with the hippie movement, the idea of expanded consciousness and acid rock music.

The lecture presents psychedelia as a complex and multifaceted phenomenon - one that intertwines elements of mysticism, science and popular culture. Combining literary, philosophical and musical perspectives, it reveals psychedelia as a significant aspect of modern reflection on art, spirituality and human experience. A musical illustration accompanying the lecture emphasizes the sonic dimension of this fascinating cultural phenomenon.


Nevermore | Nigdy więcej

wykładstacjonarnie
Kiedy?
Dla kogo? liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Youtube
Język po angielsku
Prowadzący dr Eric Garland

„Nevermore” to nastrojowe nagranie wideo przygotowane przez dr. Erica Garlanda, wykładowcę Akademii Mazowieckiej w Płocku, miłośnika literatury grozy. Autor, operując głosem i tworząc sugestywną narrację, nawiązuje do gotyckiej tradycji Edgara Allana Poe, zwłaszcza do symboliki słowa „nevermore” z wiersza „Kruk”. Mroczny klimat, dźwięk i obraz współtworzą opowieść o lęku, przemijaniu i cieniu przeszłości, ukazując grozę nie tylko jako estetykę, lecz także jako emocjonalne doświadczenie.

Nevermore is an atmospheric video created by Dr. Eric Garland, an English philologist and lecturer at the Mazovian Academy in Płock, known for his passion for the motif of horror. Using his voice as the main instrument, Garland builds a haunting narrative inspired by the Gothic tradition of Edgar Allan Poe and the symbolic power of the word “nevermore.” The dark tone, sound, and imagery evoke a sense of fear and reflection, portraying horror not merely as a genre but as a deeply human experience of memory and loss.


Workshop: Translation in a Historical Context – Rendering a 1926 Document

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 15:30 - 17:00
Dla kogo? liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Aula Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki, Gałczyńskiego 28, 09-400 Płock, 30 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący dr Olga Puzia

The workshop will focus on the practical aspects of translating an authentic document from English into Polish. Participants will work with a text dating back to 1926, belonging to a renowned figure from the world of magic whose life and the mysterious circumstances of their death once sparked great public interest both in America and in Europe. The document, a handwritten death certificate, reflects the formal language and stylistic features characteristic of the period, which poses an additional challenge for translators. During the session, participants will learn how to identify elements of early 20th-century formal language, interpret archaisms, and convey their meaning in contemporary Polish while preserving the historical and stylistic context of the original. The meeting will begin with an introduction by the workshop leader - a sworn translator of English language - who will outline the biographical background of the figure and present the circumstances surrounding their death. However, the central mystery regarding the cause of death will remain unresolved, allowing participants to uncover possible clues on their own during the translation process.
The document forming the basis of the workshop dates back to 1926 and is a formal death certificate belonging to a well-known figure in the world of magic. The circumstances of their death remained shrouded in mystery for many years, arousing great fascination among contemporary audiences in both America and Europe. The certificate was handwritten in the formal style typical of its time, presenting an intriguing challenge for translators. During the workshop, participants will not only undertake the translation of the document but will also have the opportunity to reconstruct its historical context and explore the meaning of selected passages that may shed light on the enigmatic circumstances surrounding the death of this remarkable individual.


Horror, Voice and Memory: around the recording “Nevermore” | Groza, głos i pamięć: wokół nagrania

wykładstacjonarnie
Kiedy? 12:00 - 12:30
Dla kogo? liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Aula Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki, Gałczyńskiego 28, 09-400 Płock, 80 miejsc lub online przez Teams
Język po angielsku
Prowadzący dr Eric Garland

„Groza, głos i pamięć: wokół nagrania Nevermore” to performatywny wykład, łączący refleksję naukową z elementami działania artystycznego. Analiza zjawiska grozy w kulturze anglojęzycznej koncentruje się tu na tradycji gotyckiej oraz jej współczesnych rezonansach.

Integralną częścią wystąpienia jest autorskie nagranie wideo Nevermore, w którym głos, słowo i obraz splatają się w intymny, wielowarstwowy dialog z wierszem Edgara Allana Poe „Kruk” (The Raven). Operując rytmem, powtórzeniem i rezonansem znaczeń, performer wykorzystuje symboliczne brzmienie słowa „nevermore” jako medium pamięci, utraty i egzystencjalnego lęku.

W tej perspektywie wykład staje się przestrzenią, w której naukowa analiza przeplata się z estetycznym doświadczeniem dźwięku i obrazu. Groza ukazana zostaje nie tylko jako kategoria literacka czy estetyczna, lecz także jako sposób odczuwania i rozumienia ludzkiej kondycji, w której pamięć i przemijanie odnajdują swój głos.

Horror, Voice and Memory: around the recording “Nevermore” is a performative lecture that merges scholarly reflection with elements of artistic expression. The analysis focuses on the presence of horror within Anglophone culture, particularly the Gothic tradition and its contemporary resonances.

An integral part of the presentation is the original video Nevermore, where voice, word, and image intertwine in an intimate, multilayered dialogue with Edgar Allan Poe’s poem “The Raven”. Through rhythm, repetition, and the resonance of meaning, the performer uses the symbolic sound of the word “nevermore” as a medium of memory, loss, and existential anxiety.

In this perspective, the lecture becomes a performance, a space where scholarly analysis meets the aesthetic experience of sound and image. Horror is revealed not only as a literary or aesthetic category but also as a mode of feeling and understanding the human condition, where memory and transience find their voice.