Uniwersytet Rzeszowski

William Shakespeare

Katedra Anglistyki, Instytut Neofilologii

al. Rejtana 16c
35-959 Rzeszów
http://www.ur.edu.pl

Kontakt: dr Beata Kiersnowska; ZAPISY: dr Anna Dziama (adziama@ur.edu.pl)

Logo UR

program

BOOST YOUR ENGLISH WITH AI! / POPRAW SWÓJ ANGIELSKI DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 14:30 - 15:30
Dla kogo? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Al. mjr. W. Kopisto 2 B, sala 106, 30 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący Dominika Adamowicz, Katarzyna Bednarz, Hanna Chopkowicz, Natalia Furtek, Katarzyna Jachimowicz, Anna Malik, Patrycja Perlik, Julia Przepióra - opieka merytoryczna: dr Arkadiusz Pietluch

Dive into the exciting world of AI and discover how it can transform English learning into a more engaging and personalized experience. AI apps can adapt to your unique learning style and educational needs, making your journey smoother and more effective! In addition to providing practical tips on how to blend AI with traditional teaching and learning methods, we will explore the ethical aspects of AI use, guide you on how to critically assess AI-generated content, and discuss issues related to the responsible integration of AI in education. Are you ready to revolutionize your approach to learning English? Join us and learn how to make your educational journey more effective, personal, and enjoyable!

Zanurz się w fascynującym świecie sztucznej inteligencji i odkryj, jak może ona przekształcić naukę języka angielskiego w bardziej angażujące, spersonalizowane doświadczenie. Aplikacje oparte na AI dostosowują się do Twojego unikalnego stylu uczenia się i potrzeb edukacyjnych, dzięki czemu Twoja nauka staje się płynniejsza i bardziej efektywna! Poza praktycznymi wskazówkami na temat łączenia AI z tradycyjnymi metodami nauki, poruszymy także kwestie etyczne związane z wykorzystaniem AI, pokażemy, jak krytycznie oceniać treści generowane przez sztuczną inteligencję, oraz przedyskutujemy zasady odpowiedzialnej integracji AI w edukacji. Czy jesteś gotowy aby zrewolucjonizować swoje podejście do nauki angielskiego? Dołącz do nas i odkryj, jak uczynić swoją edukacyjną podróż bardziej efektywną, spersonalizowaną i przyjemną!


HUMOR AND THE ART OF PUNNING IN TRANSLATION / HUMOR I GRY JĘZYKOWE W PRZEKŁADZIE

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 14:30 - 15:30
Dla kogo? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Al. mjr. W. Kopisto 2 B, sala 114, 30 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący dr Karolina Puchała-Ladzińska

If you think that humour and word plays are untranslatable, in this workshop you’ll see that this may not necessarily be the case. During the class, we’ll have a closer look at various types of puns and the ways they are applied in advertisements in order to attract potential customers. If you consider yourself a creative person and you are eager to face translation challenges, come and join the workshop to have the unique opportunity to demonstrate your creativity, at the same practising time your translation skills.

Jeśli myślisz, że humor i gry słów są nieprzetłumaczalne, podczas tego warsztatu przekonasz się, że niekoniecznie musi tak być. Podczas zajęć wspólnie przyjrzymy się bliżej różnym typom gier językowych i sposobom ich zastosowania w reklamach w celu pozyskania potencjalnych klientów. Jeśli więc jesteś osobą kreatywną i chętnie podejmujesz wyzwania tłumaczeniowe, dołącz do nas, aby nie tylko pokazać swoją kreatywność, ale również doskonalić umiejętności tłumaczeniowe.


WHO DRIVES ON THE 'RIGHT' SIDE OF THE ROAD? | KTO JEŹDZI PO ‘WŁAŚCIWEJ’ STRONIE DROGI?

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 15:45 - 17:15
Dla kogo? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum
Gdzie? stacjonarnie: Al. mjr. W. Kopisto 2 B, Aula 2, 120 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący dr Donald Trinder

This is a workshop to develop critical thinking skills via the medium of English. The workshop looks at a number of preconceptions held by individuals, and leads the participants through the process of how to challenge these assumptions through the act of confrontation with alternative realities. The ultimate aim is to demonstrate that regardless of what we know to be true, there are alternatives that carry equal validity.

To warsztat rozwijający umiejętność krytycznego myślenia za pośrednictwem języka angielskiego. Warsztat przedstawia szereg rozpowszechnionych uprzedzeń i prowadzi uczestników przez proces kwestionowania tych założeń poprzez akt konfrontacji z alternatywnymi rzeczywistościami. Ostatecznym celem jest pokazanie, że niezależnie od tego, co wiemy, że jest prawdą, istnieją równie ważne alternatywy.


EXPLORING THE POWER OF GAMIFICATION | ODKRYWANIE MOCY GRYWALIZACJI

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 17:30 - 18:30
Dla kogo? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Al. mjr. W. Kopisto 2 B, sala 114, 30 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący mgr Agnieszka Kłosowska i mgr Ewelina Cop

The workshop aims to introduce high school students to the concept of gamification. The class combines theory with practice. An introduction of the concept and key terms will be followed by a brainstorming session regarding game mechanics that support second language learning, along with a discussion of the core human motivations in games. The introductory stage is then supplemented with examples of gamification that enhance motivation, engagement, and goal achievement. During the practical stage, students design their own gamified systems aimed at achieving specific educational objectives. The workshop also includes a brainstorming session and discussion about the potential challenges of the prepared prototypes and opportunities for their improvement. The session concludes with a short survey on the advantages and disadvantages of gamification. By the end of the workshop, students have a clear understanding of the concept and are familiar with practical methods for implementing it in their self-directed learning process.

Warsztaty mają na celu wprowadzenie uczniów szkół średnich w koncepcję grywalizacji. Zajęcia łączą teorię z praktyką – po rozpoczęciu i krótkim wyjaśnieniu koncepcji oraz kluczowych pojęć, następuje burza mózgów dotycząca mechaniki gier wspierających naukę drugiego języka oraz omówienie podstawowych motywacji ludzkich w grach. Etap wprowadzenia jest następnie uzupełniony przykładami gamifikacji, które zwiększają motywację, zaangażowanie i osiąganie celów. W praktycznej części spotkania uczniowie projektują własne systemy grywalizacji mające na celu osiągnięcie konkretnych celów edukacyjnych. Elementami warsztatów są również sesja burzy mózgów oraz dyskusje na temat potencjalnych wyzwań przygotowanych prototypów i możliwości ich ulepszeń. Sesja kończy się krótką ankietą na temat zalet i wad grywalizacji. Pod koniec warsztatów uczniowie rozumieją koncepcję oraz znają praktyczne metody jej wdrażania we własnym procesie samodzielnej nauki.


GREAT ENGLISH DICTATION | WIELKIE ANGIELSKIE DYKTANDO

warsztatstacjonarnie
Kiedy? 17:30 - 19:00
Dla kogo? szkoła podstawowa: klasa 7-8, liceum, dorośli
Gdzie? stacjonarnie: Al. mjr. W. Kopisto 2 B, sala 109, 30 miejsc
Język po angielsku
Prowadzący dr Marta Dick-Bursztyn i Studenci z Sekcji Dydaktycznej Koła Naukowego Anglistów

This educational and interactive event is designed to engage high school students (B1 level) in exploring the quirks and challenges of English spelling and pronunciation. Through a combination of a lecture, a spelling quiz, and a team-based campus game, participants will learn about phonetic and spelling traps in a fun, competitive format.

Programme
Lecture: Phonetic Traps in English - Sounds vs. Spelling
Quiz: The English Spelling Quest: Dictation Challenge and Phonetic Pitfalls
Game: Campus Team Challenge - English Phonetics & Spelling Scavenger Hunt

To edukacyjne i interaktywne wydarzenie jest zaprojektowane, aby zaangażować uczniów szkół średnich (poziom B1) w odkrywanie ciekawostek i wyzwań związanych z angielską pisownią i wymową. Dzięki połączeniu wykładu, quizu ortograficznego i zespołowej gry na terenie budynku uniwersyteckiego uczestnicy poznają fonetyczne i ortograficzne pułapki języka angielskiego w przyjemnej, konkurencyjnej atmosferze.

Program:
Wykład: Phonetic Traps in English - Sounds vs. Spelling
Quiz: The English Spelling Quest: Dictation Challenge and Phonetic Pitfalls
Gra: Campus Team Challenge - English Phonetics & Spelling Scavenger Hunt


THE HISTORY OF ENGLISH IN A NUTSHELL | HISTORIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W PIGUŁCE

wykład z premierą na youtubie nocy anglistów online
Kiedy? 19:00 - 20:00
Dla kogo? bez ograniczeń
Gdzie? online: YouTube (CLICK TO WATCH)
Język po angielsku
Prowadzący dr hab. prof. UR Robert Kiełtyka

The lecture, The history of English in a nutshell, provides a concise overview of the development of the English language from its earliest stages to the Modern English period. Key linguistic changes, influences from other languages, and the evolution of grammar and vocabulary will be explored. To illustrate these shifts, the lecture includes a discussion of two short texts: one from Old English, exemplifying the language’s Anglo-Saxon roots, and one from Middle English, showcasing the changes that arose after the Norman Conquest.

Wykład Historia języka angielskiego w pigułce oferuje zwięzły przegląd rozwoju języka angielskiego od jego najwcześniejszych etapów do okresu nowoangielskiego. Omówione zostaną kluczowe zmiany językowe, wpływy innych języków oraz ewolucja gramatyki i słownictwa. Aby zilustrować te zmiany, wykład obejmuje analizę dwóch krótkich tekstów: jednego w języku staroangielskim, ukazującego anglosaskie korzenie języka, i drugiego w języku średnioangielskim, przedstawiającego zmiany, które zaszły po podboju normańskim.